Вітаю!

Я тут щоб повідомити Вам добру новину.

Ера пропрієтарного програмного забезпечення закінчилася! 

Ми з Вами вступаємо в епоху вільно поширюваного ПЗ. Немає більше потреби платити за програми, користуватися відверто потворними або сумнівними методами установки і "лікування" софта. Ми всі отримали можливість змінити своє відношення до сфери ІТ і переоцінити значущість і важливість вкладень коштів в комп'ютери та програмне забезпечення.

 Я пропоную розглянути зміни на прикладі автоматизації бізнес процесів в частині відносин з Вашими клієнтами.

Отже, давайте зробимо кілька кроків в минуле, коли у Вас був шикарний «вибір» як вести облік виконаної роботи і досягнутих результатів.

Згадайте, Вам необхідний був: ПК для кожного менеджера, він же ріелтор або консультант, все залежить від того, в якій сфері Ви працюєте, або ж черга до робочого місця, якщо Ваш бюджет не дозволяв орендувати досить великий офіс і купувати достатню кількість комп'ютерів. Для кожного комп'ютера потрібна операційна система, найчастіше саме від Майкрософт і ліцензія на використання програми CRM для кожного користувача. Я наголошую для кожного, інакше втрачається будь-який сенс в обліку результатів. Виходить псевдо командна робота, де троє ударників тягнуть на собі ще двох «трудівників». Якщо у Вас працює команда з п'яти чоловік, і Ви забезпечили їх трьома комп'ютерами, (вміло складений графік роботи дозволяє обходиться) то при поерхневому підрахунку Ваші витрати на облік і контроль складають приблизно наступне:

ПК - 3 по 400 $ і ліцензії - 5 по 300 (500) $. Всього, на думку продавців, 2700 $ за п'ять робочих місць. Приблизно так Вам продавали рішення «з коробки», забувши згадати деякі обов'язкові, але, з точки зору продавців, такі не суттєві витрати, а саме: ОС - 3 по 78 $, це зі знижкою або за 100 $ в повну ціну, пакет Офіс 3 по 300 $ (я навмисно не розглядаю піратське ПЗ), і найголовніше - настройка самої CRM, про яку згадували побіжно і за дешево, приблизно 15 -25 $ за годину роботи, що ніяк не давало уявлення про кінцеву вартість продукту. В результаті разова виплата фахівцям ставала трохи менше вартості всього комплекту, що, природно, дратувало, а в деяких випадках і змушувало відмовитися від використання «не до програми». Таким чином разом, практично повна вартість впровадження оцінюється в цьому прикладі як 3900-4500 $. Кажу практично повна, так як CRM це перш за все база даних, а, отже, потрібен хоч такий-сякий, а сервер для обслуговування БД і користвачів, а це ще близько 500-1000 $ для заліза початкового рівня. При середній амортизації в три роки, державні шістнадцять відсотків в рік це неприпустимо мало, адже моральне старіння обладнання і ПЗ ще ніхто не відміняв, отримуємо приблизно 1800 $ в рік, 30 $ в робочий тиждень або 1,4 $ в день «корисного» навантаження на менеджера у вигляді сумнівної цінності активу.

 Для тих, хто, ліниво махнувши рукою поблажливо посміхається, мовляв це копійки, у мене є пропозиція: я дам Вам номер рахунку, відправляйте, будь ласка, на нього по п'ятдесят центів в день за кожного менеджера на іменні стипендії - так Ви допоможете обдарованим студентам. Для тих, хто приймає, що цих витрат можна уникнути, а ще найкраще сформувати з цих коштів дійсно корисний та працездатний актив я продовжу.

 Давайте розберемося, на що витрачені гроші в прикладі, чи вартий придбання товар, за ту ціну яку просить продавець, або ж ми в полоні ілюзій умілих маркетологів і продавців.

Почнемо спочатку - персональний комп'ютер. Так історично склалося, що комп'ютер і офіс синоніми успіху. Згадуючи далекі дев'яності, сміливо можна сказати: якщо ти бігаєш по місту, і у тебе немає комп'ютера з мишкою - твій бізнес .., ну скажімо так далекий від досконалості. Ну і навпаки, якщо у тебе найкращий в компанії комп'ютер, і ти безвилазно сидиш в офісі  - бізнес гідний поваги, як і його директор. Я, власне, про персональний комп'ютер - це без сумніву важливий інструмент, але сьогоднішні реалії такі, що ПК для успішної роботи не потрібен, його цілком можна замінити планшетом з док станцією, які вже напевно є у менеджера. Далі йде набір з ОС та офісного пакету від Майкрософта. Якщо ви відмовилися від парку ПК в офісі, то і встановлювати всю цю «радість» немає необхідності.

Далі краще: у вас є вибір купити ПЗ або взяти в оренду. Якщо ви не впевнені в тому, що, як і в якій формі має у вас має працювати в офісі, говорити про покупку ПЗ не просто рано, а немає сенсу.

 Трохи відступлю від теми і поясню: якщо Ваша компанія працює по процесам, як сказав один мій клієнт: ще не описаним, але вже придуманим, якщо посадова інструкція це одне, а те, що роблять Ваші підлеглі це зовсім інше, то Ваш головний біль на найближчим часом не дорогі ПК і софт, а, швидше за все, пошук персоналу. Вірте досвіду мільйонів підприємців і керівників, врешті-решт просто прислухайтеся до здорового глузду - в плутанині комфортно працювати тільки шахраям або особливого роду збоченцям, кваліфікований персонал в таких умовах не працює. Так, фахівець може прийти і трохи попрацювати, впійматися на харизму керівника, великий куш або ще якийсь зрозумілий тільки йому «коржик», але здоровий глузд візьме гору завжди, і вакансія знову відкриється. Ось в разі, коли Ваші процеси зрозумілі і вільно читаються і правильно інтерпритуються не тільки Вами, але і будь-яким співробітником в офісі, Ви можете зробити усвідомлений вибір: купити ПЗ або взяти в оренду: Ви можете порахувати і розрахувати свою ефективність в розрізі відносин з клієнтами.

 Повертаючись до тези про те, що купувати ПЗ не потрібно, платний софт відмирає, я говорю про програми, які поширюються за ліцензією GNU GPL. Це абсолютно безкоштовно і всім доступно. Навіть якщо ви прихильник ПК на робочому місці - все чудово, для Вас є Linux, перевірте самі, на сьогоднішній день Ubuntu і Debian багато в чому перевершують звичні Вам вікна, а RedHat WS прекрасно інтегрується в складні корпоративні системи. До того ж серед вільного ПЗ є Open або Libre офіс (як для * nix, так і для windows користувачів) - повноцінна заміна Майкрософт офісу, і багато іншого, що абсолютно безкоштовно і за якістю не поступається, а іноді і краще звичного Майкрософт ПЗ. І до речі, ПК без попередньо встановленою, або ОЕМ, версії Windows набагато дешевше.

Тепер конкретно про CRM. Якщо Вам пропонують безкоштовно користуватися віддаленою CRM до скільки-то користувачів, уважно прочитайте угоду користувача, якщо Вас влаштовують пункти на зразок: «без попередження обмежити доступ ... або число користувачів, відмовити в доступі в односторонньому порядку і т.п.» то Ви без сумнівів ризикова людина і я навряд чи зможу Вам допомогти - ризик справа благородна, його прихильники з задоволенням дають заробіток для лікарів, а не для бізнес-консультантів. Якщо Вас цікавить збереження ваших бізнес даних і даних Ваших клієнтів тоді оцінюйте ризик «раптової» втрати даних розсудливо: якщо Ви не маєте можливість протягом півгодини зробити або отримати на фізичний носій копію ваших даних - ви їх втратите в будь-який момент часу безповоротно.

Говорячи про розумність вкладень грошей в ПО, я, перш за все, маю на увазі адаптацію Програми під Вашу компанію. Якщо Ви стверджуєте, що Ваш бізнес унікальний, а продукт, пропонований ринку, відмінний від конкурентів, то подавати його ви повинні за допомогою тонко налагодженого інструменту, тільки під Ваші потреби. Уявіть собі професійного спортсмена, який бере участь в змаганнях на серійному велосипеді або автомобілі, він початково в програшних умовах в порівнянні з іншими учасниками змагань. Все, що йому залишається це сподіватись на помилки інших. Пригадайте, як часто Ваші конкуренти дарують вам такі подарунки. У Вас може бути звичайний ремонт в офісі, Ви можете їздити на звичайному автомобілі, але спілкування з клієнтами має бути унікальним.

Ось чому я говорю про те, щоб змінити своє ставлення до сфери IT та переоцінити значимість і важливість ПЗ з яким ви працюєте. Якщо секретарю незвично працювати з Open офіс, то через два дні вона адаптується. Якщо клієнтові незручно з вами працювати - він не купить у вас нічого, ні сьогодні ні через два роки. Ось чому важливо змусити програму виконувати саме ті функції, які потрібні Вам, а не ті що найлегше реалізуються або найбільш популярні сьогодні. CRM - це рамки в яких працює Ваш фахівець, і якщо вони задані вірно - клієнт задоволений. А задоволений клієнт, за словами Демінга, «... єдиний шлях до прибутковості компанії і її співробітників». Звідси і висновок, що необхідність оплати адаптації ПЗ під Ваші потреби є єдино корисним і виправданим вкладенням грошей, все інше в міру бажання і необхідності.

 Давайте знову підрахуємо ще раз повну вартість впровадження CRM.

Сервер початкового рівня, до 50 користувачів - 700 $, ПЗ - 0 $, ОС - 0 $, ПК - 5 по 200 $ (для планшетів), адаптація ПЗ під Ваші особливості 1200 $. Разом - 2900 $ (проти 5000 $ за рішення з коробки) за п'ять повноцінних робочих місць і сервер, при цьому CRM виконує потрібні Вам функції, і що найголовніше зручні Вашим клієнтам.

 Підведу підсумок: у Вас є прекрасна можливість вибирати.

 Ви можете купити красиву і дорогу коробку, і насолоджуватися її видом на самому помітному і почесному місці в офісі, щорічно витрачати гроші на «ефективне і потрібне» обладнання на робочих місцях. Або ...

 Ви можете почати жити в еру вільного програмного забезпечення та платити тільки за те, що Вам дійсно потрібно, при цьому Ваша команда буде на зв'язку з Вами де б вони не знаходилися. Ваші колеги зможуть користуватися базою знань і кращих практик, зібраної з кращого досвіду Вашої компанії. Виконувати та вдосконалювати бізнес процеси компанії для задоволення потреб Ваших клієнтів, збільшуючи прибутковість і дохід компанії. Дозволити фахівцям компанії бути єдиним організмом, вільно і комфортно обмінюватися інформацією та даними, в решті решт, комфортно і з задоволенням працювати.